A munkahelyeden Te is biztos meg tudsz nevezni legalább egy kollégát az alábbi két típusból. Szóval van az a kolléga, aki már bent van munkában, […]
A munkahelyeden Te is biztos meg tudsz nevezni legalább egy kollégát az alábbi két típusból.
Szóval van az a kolléga, aki már bent van munkában, mielőtt Te megérkeznél, és mikor te távozol, még bőven benne van egy nagyobb melóban. Aki az ebédet is az asztalánál fogyasztja el. Akihez bármikor fordulsz segítségért, mindig kedvesen segít, és mégis ritkán emlegeti fel, hogy mennyi munka jön ki a kezei közül. Na, sikerült már beazonosítanod egy kollégát?
A másik típus, (akiről mesélni szeretnék nektek,) aki folyton valakivel kávézik és a meetingeken órák telnek el az eredményeinek felmutatásával, mindig mindenkinek elmondja, hogy ő mennyire túlterhelt, de valahogy mindig elsőként távozik az irodából, és ha megkérdezi valaki, hogy ráér-e egy kicsit beszélgetni, kapva kap az alkalmon.
Na jó, nyilván most egy kicsit sarkítottam, de értitek a lényeget. A minap azon gondolkoztam, hogy is lehet nem túltolni a dolgokat, de egészséges keretek között megmutatni az eredményeinket és nem dicsekedve büszkének lenni az elért sikerekre. Ebben a cikkben (kicsit magamnak is segítve) összeszedek pár tippet, amivel könnyebben tudjuk megmutatni, hogy miket is értünk el.
Tervezés, (jegyzetelés)
Hajlamosak vagyunk az elért teljesítményünket alábecsülni vagy idővel akár el is feledkezni arról, hogy miket is értünk el. Ahogy a nagy cégek is terveznek éves szinten, nekünk is érdemes előre, tudatosan megtervezni az előttünk álló évet, mind a céges eredményekre, mind a magán célokra gondolva. A cégek nagy része már rendelkezik teljesítményértékelő rendszerrel, melynek alapja pont a személyes célok. Én a magán célok nyomon követéséhez pedig a yearcompass-t (www.yearcompass.com) szoktam használni. Ha (lezártuk a mögöttünk álló évet és) megterveztük az előttünk állót, akkor pedig jöhet a rész célokra, feladatokra bontás. Vagyis, hogy az adott negyedévben, hónapban, héten és napon, mit is szeretnénk elérni. Visszatekintve lezárásképpen, pedig mik azok a sikerek, amiket elértünk. Természetesen ezek mind nagyon jó alapot szolgáltatnak majd egy jól elkészített önéletrajzhoz, valamint sokkal összeszedettebben tudunk elmenni interjúzni is.
Ragadj meg minden alkalmat
Bocsi, tudom, hogy sokszor példálozok a multikkal, de hát én ebben szocializálódtam, azoknak, akiknek a cégénél pedig még nem így működnek a dolgok, remélem, hogy ihletet tudnak meríteni. Szóval a multiban általában a vezetővel heti, úgynevezett one to one, egy-egy meetingek vannak. Ez egy remek lehetőség az elmúlt hét eredményeit, sikereit, nehézségeit és akár kudarcait is átbeszéljük. Igen, kudarcait, hiszen emberek vagyunk, és aki dolgozik, az hibázik is. A lényeg, hogy tanuljunk belőle, ehhez viszont le kell vonni a konzekvenciákat. Az elmúlt pár hónapban elkezdtem elektronikusan vezetni az adott hétre vonatkozó teendőket és jelölni, hogy mivel hogy állok, valamint az éves céljaimhoz kapcsolódó számokat is heti/havi bontásban vezetem a táblázatomban. Ezt a vezetőmmel is megosztottam, így ha esetleg a személyes találkozó valamilyen okból kifolyólag nem jön össze, a táblában friss képet kap a projektjeimről. A one to one meetingeken kívül szinte minden csapatnak van heti és havi meetingje is, ezek szintén remek alkalmak, hogy beszámoljunk az eredményeinkről a csapat felé. Az adott kereteken kívül is keresd a lehetőséget, hogy megmutasd magad a szervezetnek. Hiszen nem elég eredményeket elérni, azokat kommunikálni is kell.
Legyenek mérhetőek a céljaid, sikereid
Akkor tudod a legjobban kommunikálni sikereidet, ha ezek mérhetőek, tényszerűek. A HR szakmában mostanában eléggé felkapott lett az adat (data driven HR) hiszen a felsővezetők, cégvezetők számára kevésbé megfogható az a dolog, hogy kevesebb, több, gyorsabb, lassabb. Nekik tényekre van szükségük, hogy jobb döntéseket tudjanak hozni. Mennyi volt korábban, mennyi most és mennyit szeretnénk elérni a jövőben. Próbáld meg a kommunikációdban azt hangsúlyozni, hogy miért is jó nekik, amit elértél és a munkád során is megtalálni azokat a lehetőségeket, amikre van ráhatásod és mérhetőek.
Találd meg a megfelelő csatornát az információ eljuttatásához
Mindenkit más módon lehet megszólítani és az egyszeri kommunikáció nem kommunikáció. Lehetőségből rengeteg van, lehet, social media, email, személyes megbeszélés, csoport előtti prezentáció, one pager (egy oldalas bemutató), hírlevél szerű rendszeres kommunikáció, one to one, heti meeting. Ha lehetőséged prezentálni az eredményeidet, hiszen minél többször hallanak rólad és a sikereidről, annál jobban emlékezni fognak rád.
Szóval a lényeg, hogy bátran mutasd meg magad és azokat az eredményeidet is, amiről úgy gondolod nem nagy szám, mert igenis fontos és számodra nagy lépés, amiről másnak is tudnia kell.
Ha úgy érzed, szükséged van egy kis segítségre, hogy magabiztosan vágj neki egy interjúnak vagy akár az önéletrajzoddal kapcsolatban vannak, kételyeid keress meg bátran egy beszélgetés erejéig. Légy tudatos, én szívesen segítek Neked abban, hogy karriered a legjobb irányba mozduljon el!